RT - Journal Article T1 - JF - htybr YR - 2017 JO - htybr VO - 4 IS - 11 UR - http://htybr.faslnameh.org/article-1-231-fa.html SP - 45 EP - 56 AB - اندیش هها و باورهای مذهبی قدمتی به درازای حیات بشر دارد. در مسیر مدنیت بشریاز اولین تمد نها تا به امروز، انگار هها و باورهای مذهبی با چال شها، مخالف تها وانتقادها روب هرو بود هاست. رشد و توسعۀ علم و دانش انسان در سد ههای اخیر بیش ازتمامی قرون پیشین، اندیشمندانی را بر آن داشت تا در صحت و درستی مطالب ارائ هشدهتوسط ادیان به دیدۀ تردید بنگرند و هجم هها و نقدهایی بر باورهای شک لیافته پیرامونمذاهب و حتی بنیان اصلی ادیان وارد نمایند. در ایران نیز از آغاز سدۀ نوزدهم و باآشنایی بیشتر با تمدن و فرهنگ مغر بزمین، روشنفکران ایرانی انتقادهایی را بر دینو اندیشۀ دینی وارد نمودند و با بسیاری از باورها و سنن مذهبی ایرانیان به مخالفتبرخاستند و در سوی مقابل نیز جامعۀ مذهبی به پاس خگویی در مقابل این نقدهاپرداختند. اما بیشتر این پاس خگوی یها ب هشکل ممانعت از انتشار اندیش ههای مذکور،جلوگیری از ب هطب عرسیدن آثارشان و حتی ایجاد محدودی تهایی برای خودشان بود.بدی نلحاظ بیشتر این روشنفکران نتوانستند بر افکار جامعه تأثیرگذار باشند و جریانسکولاریسم هی چگاه در معنای واقعی خود در ایران ظهور نیافت. LA eng UL http://htybr.faslnameh.org/article-1-231-fa.html M3 ER -