دوره 4، شماره 13 و 14 - ( 8-1396 )                   جلد 4 شماره 13 و 14 صفحات 197-204 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ابراهیمی آمنه. تاریخ ناتمام است. فصلنامه نقد كتاب تاريخ. 1396; 4 (13 و 14) :197-204

URL: http://htybr.faslnameh.org/article-1-285-fa.html


چکیده:   (371 مشاهده)
اعتقاد به شاهد کوشش شگرفی است از دریافت حقیقت در تاریخ. کوششی که به وسیلۀ ارول ماریس فیلم ساز صورت‌گرفته؛ کسی که در دانشگاه تاریخ و فلسفه خوانده‌است. متن اثرش گاه چنان هیجان‌انگیز و پرکشش است که هم‌چون فیلمی مخاطب را در پی خود می‌کشاند. ماریس در اثر خود با انتخاب عکس‌هایی که جنبه‌های تاریخی و سیاسی دارند و مورد ابهام و تردیدهایی قرار گرفته‌اند، به عنوان مورخ عکس‌ها فلسفه‌ورزی می‌کند و آزادانه قلم می‌راند. او مورخی دقیق و تیزبین است که از پای‌نهادن در وادی‌های مختلف ترسی ندارد و در پی کشف و درک و دریافت حقیقتِ عکس حتی پس از گذشت 150 سال به محل گرفتن عکس‌ها می‌رود. ماریس اثر خود را به شش فصل تقسیم کرده و در هر قسمت عکس یا عکس‌هایی را مورد بررسی قرار داده‌است. وی در سراسر این کتاب می‌کوشد که مقاصد عکاس، جنبه‌های پیدا و پنهان عکس و عکاسی به مثابه فریب، شعار و تبلیغ و خاطره را بکاود. ماریس در جست وجوهایش هر لحظه به چیز جدید و تازه‌ای برمی‌خورد و با نگاهی شکاکانه از گفتن آخرین حرف و سخن راجع به عکس‌ها پرهیز می‌کند و با چنین ویژگی‌هایی است که اثر او را می توان نمونه‌ای از تاریخ پست مدرن دانست.

 
واژه‌های کلیدی: ارول ماریس، عکس، عکاسی، مورخان عکاسی.
متن کامل [PDF 373 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۸/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه نقد کتاب تاریخ می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | History Quarterly Book Review

Designed & Developed by : Yektaweb