دوره 3، شماره 9 و 10 - ( 2-1395 )                   جلد 3 شماره 9 و 10 صفحات 129-138 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

جداری کریمیان عباس. فلسفه در شرق عالم اسلام. فصلنامه نقد كتاب تاريخ. 1395; 3 (9 و 10) :129-138

URL: http://htybr.faslnameh.org/article-1-190-fa.html


چکیده:   (84 مشاهده)

با آغاز عصر نوزایی و پس از آن انقلاب صنعتی و انقلاب کبیر فرانسه، مدنیت غرب دچار تحولی عظیم شد که تمدن اسلامی در مواجهه با آن، آشکارا خود را در موضع ضعف م یدید. گویی تمدن اسلامی پس از دوران طلایی خود بین سد ههای دوم تا هفتم هجری، به دوران افول خود رسید هبود. این امر موجب شد اندیشمندان جهان اسلام به بررسی سیر تمدن اسلامی، جریا نهای فکری و سن تهای رایج آن بپردازند. بخش وسیعی از جریان فکری مذکور، توسط متفکران و روشنفکران عرب صورت گرفت. اینان برای پاسخ به عق بماندگی جوامع مسلمان، ب هویژه کشورهای عربی و شکس تهای سیاسی، اقتصادی و علم یشان در مواجهه با جهان غرب، بر آن شدند تا با واکاوی سیر اندیشه و سن تهای متداول مذهبی و عرفی شک لیافته در مدنیت اسلامی، درصدد مرتف عساختن مشکل فو قالذکر و بهبود شرایط حاکم بر سرزمی نهای اسلامی و بازگشت تمدن اسلامی به دوران اوج برآیند. در این میان، جریا نهای روشنفکری چون جریان اصلاح دینی، جریان غر بگرای لیبرال، ناسیونالیسم
عربی، بنیادگرایی اسلامی و... شکل گرفت و متفکران برجست های نظیر طه حسین، هشام شرابی، محمد آرکون، نصر حامد ابوزید و محمد عابد الجابری پا به عرصه نهادند و آغازگر جریا نهای فکری روشنگرانه در جهان عرب شدند.

 

متن کامل [PDF 339 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه نقد کتاب تاریخ می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | History Quarterly Book Review

Designed & Developed by : Yektaweb